Doelgroepen importeren en uitbreiden met Facebook ads

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


2/3 Doelgroepen importeren en uitbreiden met Facebook ads

In navolging van onze vorige blog over de Facebook-pixel gaan we in dit blog verder in op het importeren en uitbreiden van doelgroepen. Met Facebook ads kun je aangepaste doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen aanmaken. Hierdoor kun je nog effectiever adverteren. Na het lezen van dit blog weet je wat aangepaste en vergelijkbare doelgroepen zijn en wat je er mee kunt!



Aangepaste doelgroepen

Je kunt je doelgroep met Facebook ads al heel goed instellen, maar je kunt ook je eigen (aangepaste) doelgroep importeren. Facebook biedt adverteerders de mogelijkheid om aangepaste doelgroepen te maken met behulp van e-mailadressen, telefoonnummers, ID's van Facebook-gebruikers (alleen voor mobiele apps) of ID's van mobiele adverteerders. Een aangepaste doelgroep moet uit ten minste 20 personen bestaan.

Wat zijn aangepaste doelgroepen?

Aangepaste doelgroepen zijn doelgroepen die je zelf kunt aanmaken op basis van klantgegevens of gedrag van je websitebezoekers. Het voordeel van aangepaste doelgroepen is dat dit vaak personen zijn die al eerder aangegeven hebben geïnteresseerd te zijn in jouw producten of zelfs al een of meerdere aankopen gedaan hebben. Door deze personen te benaderen met gerichte advertenties kun je effectiever adverteren.

Het aanmaken van aangepaste doelgroepen

Facebook biedt de volgende mogelijkheden om aangepaste doelgroepen aan te maken:

  • Aangepaste doelgroep op basis van een klantenbestand

Een aangepaste doelgroep van een klantenlijst is een type doelgroep die uit je bestaande klanten bestaat. Je kunt advertenties richten op de doelgroep die je hebt gemaakt op Facebook, Instagram en in het ‘’Audience Network’’.

Je kunt jouw klantenlijst als .txt of csv. bestand uploaden, kopiëren en plakken of importeren. Als de klanten uit deze lijst een Facebookaccount hebben zal Facebook de advertentie tonen aan deze personen.

  • Aangepaste doelgroep op basis van de Facebook-pixel

Bij het aanmaken van een aangepaste doelgroep op basis van de Facebook-pixel worden websitebezoekers gekoppeld aan mensen op Facebook. De volgende stap is het aanmaken van een advertentie en deze te tonen aan de aangepaste doelgroep.

Facebook biedt de mogelijkheid om voor elke groep bezoekers die je met afgestemde Facebook-advertenties wilt bereiken een aangepaste doelgroep te maken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een campagne uit te voeren om bezoekers van een productpagina, die niet geconverteerd hebben, te triggeren om terug te gaan naar de website en dit alsnog te doen (retargeting). Het is ook mogelijk om een doelgroep te maken van iedereen die in de afgelopen dertig dagen een bezoek aan je website heeft gebracht.

  • Aangepaste doelgroep op basis van een app-activiteit

Dit is het aanmaken van een doelgroep van personen die bepaalde acties in je app hebben uitgevoerd. Dit kan bijvoorbeeld het bereiken van een specifiek niveau in een game zijn, het toevoegen van items aan een winkelwagentje of het beoordelen van je app.

Om dit te meten moet je de SDK (de pixel voor apps) van Facebook voor IOS, Android en Canvaste integreren. Als een persoon dan vervolgens een opgegeven actie in je app uitvoert wordt deze persoon aan je aangepaste doelgroep toegevoegd.

  • Aangepaste doelgroep op basis van betrokkenheid op Facebook

Met deze aangepaste doelgroep kun je personen bereiken die eerder op je inhoud op Facebook gereageerd hebben. Je kunt een lijst maken van mensen die jouw video’s op Facebook bekeken hebben. Ook kun je een lijst maken van mensen die een formulier in je leadadvertenties geopend of ingevuld hebben. De derde optie is het maken van een lijst van mensen die je canvasadvertentie op Facebook hebben geopend. Het voordeel van deze aangepaste doelgroep is dat de personen uit deze groep kenbaar gemaakt hebben dat ze interesse hebben in jouw producten.

Fig 1. De opties voor het aanmaken van een aangepaste doelgroep.

Vergelijkbare doelgroepen 

Wat zijn vergelijkbare doelgroepen?

Vergelijkbare doelgroepen zijn groepen personen die vergelijkbaar zijn met personen die belangrijk voor jouw bedrijf zijn. Aan de hand van kenmerken als locatie, leeftijd, geslacht en interesses van jouw klanten kun je op Facebook vergelijkbare mensen vinden. Het aanmaken van een vergelijkbare doelgroep is eigenlijk een vervolg op de aangepaste doelgroep. Bij een aangepaste doelgroep laat jij aan Facebook zijn wie jouw klanten en/of websitebezoekers zijn. Nadat Facebook dit weet kan er aan de hand van deze aangepaste doelgroep een vergelijkbare doelgroep aangeleverd worden met personen die qua locatie, leeftijd, geslacht en interesses op jouw klanten of websitebezoekers lijken.

Wat kun je met vergelijkbare doelgroepen?

Door vergelijkbare doelgroepen aan te maken kun je nieuwe mensen bereiken waarvan de kans groot is dat ze interesse hebben in je producten of diensten, omdat ze vergelijkbaar zijn met je klanten of websitebezoekers. Je kunt vergelijkbare doelgroepen baseren op klanten, websitebezoekers of mensen die je pagina geliked hebben.

Hoe maakt Facebook een vergelijkbare doelgroep?

Voor het maken van een vergelijkbare doelgroep kijkt Facebook naar algemene kenmerken van de personen van de brondoelgroep (bijv. de fans van je Facebook-pagina of een aangepaste doelgroep) zoals demografische gegevens en interesses. Facebook zoekt vervolgens in het opgegeven land naar de personen die de meeste overeenkomsten hebben met je brondoelgroep. Nadat je de vergelijkbare doelgroep hebt aangemaakt, kun je ervoor kiezen om een gemaakte advertentie te richten op mensen in deze groep.

Fig 2. Het aanmaken van een vergelijkbare doelgroep.

In ons volgende blog leest u hoe Facebook ads geoptimaliseerd kunnen worden voor conversies. 

Wilt u gericht adverteren met Facebook-advertenties? Bekijk dan onze dienst en vraag een gratis quickscan aan!

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >