Drie gouden regels tot social succes: Bereik

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Drie gouden regels tot social succes: Bereik

Dat social media niet meer mag ontbreken in de marketingactiviteiten van een bedrijf mag duidelijk zijn. Zo biedt social media niet alleen de uitgelezen kans om direct in contact te komen met de doelgroep, het is tevens een uitstekend marketinginstrument om naamsbekendheid op te bouwen. Om deze redenen begeeft 88% van de ondernemers zich met hun onderneming op Facebook. Veel van deze ondernemers zijn wel actief, maar hebben de kracht van social media nog niet mogen ervaren. Met drie gouden regels maakt u de stap naar social succes. In het eerste deel behandelen we gouden stap nummer 1: Bereik!



Uit onderzoek onder onze klanten blijkt dat zij veelal worstelen met het opbouwen van bereik via Facebook. Startende Facebook-ondernemers beginnen vol goede moed aan het schrijven van berichten, maar schrijven voor een handjevol mensen zet geen zode aan de dijk. Daarnaast zakt de moed redelijk snel in de schoenen wanneer er geen interactie met de doelgroep ontstaat. De eerste regel tot social succes is dan ook het opbouwen van bereik. De online community van een onderneming kan op verschillende manieren worden vergroot.

Social media campagnes

Een snelle en effectieve manier om bereik op te bouwen is middels social media campagnes in een groot bereik. De win-acties op Facebook zijn natuurlijk vaak ter discussie gesteld doordat deze een tijd lang niet door Facebook werden toegestaan. Tegenwoordig mogen deze onder bepaalde voorwaarden weer worden uitgevoerd. Ondanks de discussie is het een zeer effectieve tool om de doelgroep te bereiken en een snelle groei door te maken. Dat effect wordt wel vergroot wanneer deze acties worden gepromoot in een groot bereik. Dankzij het bereik met meer dan 300.000+ volgers zijn wij in staat de online community van onze klanten in rap tempo op te bouwen. Zo groeide Sierbestrating Jonk binnen een maand met meer dan 11.500 fans. Hottubselect spande de kroon met een grote groei van 20.000 fans in vier weken tijd. Dankzij de social media campagnes zagen zij niet alleen hun online fanbase binnen een maand aanzienlijk vergroten, de merknaam schoot tevens door letterlijk miljoenen tijdlijnen. Zo bereikten zij niet alleen de mensen die deelnamen aan de campagne, maar ook de connecties van de deelnemers werden aan een of meerdere berichten van de bedrijfspagina blootgesteld.

Facebook Advertenties

Naast de social media campagnes kunnen Facebook advertenties ook goed worden ingezet om het bereik van de community te vergroten. Door doelgericht te adverteren kan de onderneming heel eenvoudig bij de doelgroep onder de aandacht worden gebracht. Adverteren op Facebook biedt dan ook een scala aan mogelijkheden. Zo worden de advertenties door de meeste bedrijven ingezet om traffic naar de website te genereren. Maar om het bereik van uw community te vergroten kunt u ervoor kiezen om de Facebookpagina zelf te gaan promoten met de ads. Door te targetten op de demografische kenmerken en interesses wordt uw Facebookpagina bij uw doelgroep in de tijdlijnen getoond. Doordat er direct een button aan de advertentie wordt toegevoegd, wordt het volgen van de pagina zeer laagdrempelig. De conversies uit deze advertenties worden tevens realtime bijgehouden zodat u direct een overzicht heeft van de gemaakte conversies.

Mailadressen importeren

Tot slot laten we jullie kennis maken met een methode die nog niet veel wordt gebruikt. Facebook biedt haar klanten namelijk de mogelijkheid haar publiek uit te breiden door een lijst met mailadressen te importeren. Deze onbekendere tool zorgt ervoor dat u uw klantenbestand kan uitnodigen de Facebookpagina van de ondernemer te volgen. Na het importeren van de contactpersonen krijgen deze klanten een e-mail van Facebook met de uitnodiging de Facebook pagina te liken. Deze handeling kan tot maximaal 5 keer worden uitgevoerd met dezelfde mailadressen. De tool is ideaal om uw vaste klanten of vaste nieuwsbrieflezers ook naar Facebook te trekken en hen hier niet alleen te informeren maar ook mee te laten praten.

Met deze tips kunt u nu, naast onze werkzaamheden, ook zelf uw steentje bijdragen aan opbouwen van uw online community en het vergroten van het bereik. In het tweede deel van de reeks, die binnenkort zal verschijnen, gaan we dieper in op de tweede gouden regel: Aantrekkelijke content creatie.

 

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >