Conversies uit Facebook ads meetbaar maken met de pixel

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


1/3 Conversies uit Facebook ads meetbaar maken met de Facebook-pixel

Een groot bereik en veel websitekliks met een advertentie is leuk, maar als marketeers willen wij natuurlijk ook kunnen meten hoeveel conversies een Facebook-advertentie uiteindelijk oplevert. Gelukkig is hier een oplossing voor, de Facebook-Pixel! Met de Facebook pixel kun je conversies meten, mensen retargetten en je doelgroep uitbreiden.



Wat is de Facebook-pixel?

De Facebook pixel is een stukje HTML-code dat je kunt plaatsen op de pagina’s van jouw website. Deze pixel dient geplaatst te worden in de header van de pagina (<HEAD> en </HEAD>). Als de pixel geplaatst is, wordt adverteren op Facebook een stuk leuker.

Statistieken meten 

Wanneer je de pixel hebt geïnstalleerd en iemand je website bezoekt nadat ze je Facebook-advertentie hebben gezien zal deze worden ‘afgevuurd’. Zo weet je welke pagina's van jouw website bezocht zijn door de personen die op jouw advertentie hebben geklikt. Deze gegevens kun je met een account met bedrijfsmanagers rechten inzien.  

Conversie meten 

Door de Facebook-pixel krijg je al veel beter inzicht in je campagnes, maar als je echt wilt inspelen op het effect van je ad kan je gebruik maken van standaard events. Dit zijn stukjes code die je in de pixel code plaatst op pagina’s waar je specifieke handelingen wilt meten. Als voorbeeld nemen we een aankoop. Stel, je hebt als webshop een product aangeboden via een Facebook ad en nu wil je weten hoeveel mensen die op de ad geklikt hebben daadwerkelijk een product hebben gekocht. Dit kan gemeten worden door een standaard event in de pixel toe te voegen die op de bedankpagina staat, die klanten krijgen te zien na het afrekenen. In de onderstaande afbeelding zie je waar dit event geplaatst dient te worden in de pixel.

Fig 1. De Standaard Event code voeg je tussen de Facebook-pixel in.

Je hoeft een standaard event natuurlijk niet alleen voor een aankoop toe te voegen, je zou het ook kunnen gebruiken voor het invullen van een contactformulier of wanneer mensen naar de pagina van je adresgegevens gaan. Dit kunnen voor jou als bedrijf ook andere belangrijke contactmomenten met een klant zijn. Door ook deze pagina’s mee te nemen creëer je nog meer inzicht in je campagnes en weet je gelijk hoe succesvol deze zijn.

Fig 2. Acties op een website met de bijbehorende code voor in de Facebook-pixel

Retargeting 

Het kan zijn dat mensen niet gelijk je product kopen of contact met je opnemen. Door het gebruik van de Facebook-pixel kun je deze mensen nu ook opnieuw bereiken met een ad die hen uitnodigt om alsnog de gewenste actie te ondernemen op jouw website. Je kunt ze per pagina retargeten en je kunt leuke triggers inzetten, zoals bijvoorbeeld: het geven van een kortingscode aan iedereen die het afrekenen niet heeft afgerond. Zo’n doelgroep wordt een Custom Website Audience genoemd.

Fig 3. Het instellen van retargeting

Doelgroep uitbreiden

Nu je doelgroepen kunt maken op basis van website bezoek kan je ook gebruik maken van een andere interessante doelgroep: de look-a-like audience. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een look-a-like doelgroep gaat Facebook voor jou opzoek naar mensen die overeenkomen met mensen die jouw website hebben bezocht. Deze functie kun je ook gebruiken als je een CSV bestand hebt met e-mailadressen van jouw klanten. Op deze manier bereik je op een eenvoudige manier nieuwe potentiële klanten. Kortom met het toevoegen van Facebook-pixel weet je pas echt wat je aan je advertenties hebt!

Fig 4. De drie niveaus van de Facebook-pixel 

In ons volgende blog leest u alles over het importeren en uitbreiden van doelgroepen. 

Wilt u meetbaar adverteren op Facebook? Bekijk onze dienst en vraag een gratis quickscan aan!

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >