Facebook versoepelt de regels

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Facebook versoepelt de regels

Like en Winacties. Wie kent ze niet! Facebookgebruikers delen massaal de promotie-acties van bedrijven omdat er vaak leuke gadgets, snufjes maar soms ook hele grote prijzen te winnen zijn. Bedrijven houden van dit soort acties omdat deze nieuwe fans aantrekt. Maar als je als bedrijf een Facebookpagina beheert ben je maar al te goed op de hoogte van alle regeltjes die daarmee verbonden.



Eind augustus heeft Facebook deze richtlijnen voor de bedrijfvenpagina's aangepast. Voorheen moest je verplicht gebruikt maken van een applicatie voor de promotie-acties van bedrijven. Vanaf eind augustus kan de applicatie worden gedelete, want die is niet meer nodig. Hoe moet het dan nu wel? Wat kan wel en niet met de nieuwe regels? Voorheen mocht je als bedrijf niet door middel van "Like en Win" mensen oproepen om jouw bedrijfspagina te liken.

Het betekende dan ook dat de bezoekers niet hun winkans mochten vergroten door jouw posts te liken, delen en becommentariseren. Facebook staat de eigenaren van Facebookpagina’s nu weer toe om een promotie of actie te doen waarbij: 

  • Likes worden gebruikt als stemmodule;
  • Deelnemers een bericht moeten achterlaten op de desbetreffende Facebookpagina;
  • Deelnemers op een bericht van een Facebookpagina moeten reageren of moeten liken.

Bedrijven kunnen dus vanaf nu weer zonder gebruik te maken van een bepaalde applicatie het aantal fans opbouwen door zo nu en dan een win-actie op poten te zetten op hun Facebookpagina. Dus stel dat jij een heel mooi en uniek hotel in het groene Drenthe en je wilt een leuke suite onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep. Dat is het een heel goed idee om een suite te gaan verloten via jouw Facbookpagina. Je creëert een uitlokkende tekst dat er ook aantrekkelijk uitziet voor het oog en vraagt jouw fans waarom zij dit weekendje weg zouden verdienen. Vervolgens kun je er voor kiezen om de reactie met de meeste likes te laten winnen. Je kunt natuurlijk ook de fans vragen de post te liken en delen op hun eigen tijdlijn. De gelukkige winnaar wordt dan gekozen uit de lijst van mensen die hebben voldaan aan de voorwaarden.

Interactie is actie

Is jouw winactie goed in de smaak gevallen bij de doelgroep en is het aantal fans explosief gestegen? Dan ben je er nog niet. Je hebt namelijk nu een kostbare marketingtool in handen. Door het actief houden van de Facebookpagina en zo nu en dan jouw doelgroep te belonen met exclusieve nieuwtjes, bouw je voort aan een ware communitie. Lok daarom met leuke, shareble content jouw fan uit zijn schulp en ga een dialoog met ze aan. Op deze manier kun jij de wensen van jouw fans achterhalen en vinden de fans het leuk dat ze actief kunnen reageren.

 

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >