Meer interactie op social media: the do's and don'ts

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Meer interactie op social media: the do's and don'ts

Traffic naar uw website is natuurlijk leuk, maar interactie met uw fans is nog veel beter! Veel fans op uw Facebook zorgen natuurlijk voor meer kliks naar uw website, maar interactie met uw fans door middel van een dialoog is pas echt waardevol voor uw bedrijf. Interactie zorgt niet alleen voor meer betrokkenheid met je product, het kan tevens zorgen voor een viraal effect op social media.



meer interactie u creëert op Facebook en Twitter, hoe meer mensen u met het bericht bereikt. Daarom adviseren wij onze klanten ook om zo veel mogelijk het gesprek met de fans aan te gaan. Soms komt het gesprek heel snel op gang, soms gaat dat wat lastiger. Met deze do’s en don’ts als leidraad gaat u richting succesvolle interactie met uw fans.

Do’s: prikkel de fan tot reageren

Wat zou u vooral wél moeten doen om het gesprek op gang te brengen? Hoe zet u de fan op een goede en strategische manier aan tot het plaatsen van een reactie?

1. Relevantie

De relevantie van de berichten is van cruciaal belang. Toch is het vasthouden aan de merkwaarden van het bedrijf best lastig. Een handige geheugensteun is je afvragen bij elke update of deze iets te maken heeft met het bedrijf/merk en dat het vast te herleiden naar het merk. Wij formuleren samen met onze klanten een strategie op social media, waarbij er direct in kaart wordt gebracht wat wel en niet onder de merkwaardes valt. Zo speelt Zee Aquarium Bergen aan Zee met de onderstaande post niet alleen in op de actualiteit, maar is het plaatje ook vooral relevant.

 

2. Originaliteit

Trends en hypes op social media gebied veranderen continu. Welke technieken vorig jaar vaak werd gebruikt, zijn nu alweer verouderd. Wij proberen constant nieuwe manieren te vinden om interacties uit te lokken. Spelletjes op social media is een van de trends die een tijd frequent werd gebruikt. Zo moesten de fans van 123geldzaken.nl raden hoeveel geld er in een glas zaten. Om de originaliteit te waarborgen, denken onze content creators altijd goed na voordat een bericht online wordt geplaatst.

3. Humor

Humor is natuurlijk de nummer een strategie voor het uitlokken van interactie. Met humor wordt het merk niet alleen luchtig gehouden, het haalt uw merk ook tevens uit de corporate sfeer wanneer u zich richt op de consument. Zo ontving de pagina Vind ik leuker met deze post veel interactie. Het bericht werd door meer dan 550 keer geliked en door 138 mensen gedeeld.

 

4. De stem van de fans

Er is niets leuker dan uw fans te laten kiezen tussen verschillende producten. Door hen bijvoorbeeld het product van de maand te laten kiezen, geeft u hen het gevoel dat ze belangrijk zijn. Daarnaast weet je ook direct welk product het meeste in smaak valt. Zo werd er bijvoorbeeld bij House of Mayflower gevraagd of men liever voor leer of suede zou kiezen.§5. Laagdrempelige interactie

Mensen willen graag hun mening laten gelden. Dat kunnen zij doen door middel van een reactie, maar ook veel simpeler via enkel een like. Door op een laagdrempelige manier de fan aan te zetten, creëert u op een zeer eenvoudige manier interactie. Zo ging het bericht van ’t Platteland viraal door te vragen of zij Limburg ook zo leuk vonden. Meer dan 10.000 mensen hadden het bericht geliked.

 

Don’ts: Doe dit niet!

Dan nu de technieken voor interactie die u vooral niet moet toepassen op uw social media kanalen.

1. Spammen

Het creëren van interactie is natuurlijk leuk, maar sommige oproepen kunnen ook irritatie opwekken. Zo riep Ikea haar fans op in een reactie zo snel mogelijk het woord Billy in vijf verschillende reacties onder elkaar te zetten. Het leverde Ikea een hoop reacties op, maar er was geen sprake van een dialoog.

2. Copycat

U kunt natuurlijk denken: beter goed gejat dan slecht verzonnen. Iedereen doet elkaar natuurlijk enigszins na, men kijkt voor inspiratie naar andere pagina’s en vertaalt dat vervolgens naar een post die past bij de eigen bedrijfspagina. Maar een exacte kopie van de concurrent is natuurlijk not done.

3. Te simpele vragen stellen

Door het stellen van vragen wordt er altijd wel interactie gecreëerd. Maar maak het vooral niet te makkelijk. U wilt natuurlijk vooral niet uw fans het gevoel geven dat ze niet intelligent zijn.

Bron: Frankwatching

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >