Waar moet een landingspagina aan voldoen?

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Waar moet een landingspagina aan voldoen?

Door goede advertenties en goede content op social media te delen kun je veel mensen naar je website sturen. Verkeer op je website is tenslotte wat je als bedrijf zijnde wilt. Maar wat is verkeer op je website zonder dat je er conversie uit haalt? In dit blog beschrijven wij het belang van een goede landingspagina en waaraan hij moet voldoen. 



Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de pagina waar een bezoeker naar toe wordt gestuurd nadat hij of zij op een link heeft geklikt. Deze link kan bijvoorbeeld gelinkt zijn aan een webbanner, digitale nieuwsbrief, advertentie, bericht of een andere uiting.

Het belang van een goede landingspagina

Als een persoon aan de hand van je advertentie of bericht op de link naar je website drukt, mag je aannemen dat diegene interesse heeft in je product. Deze klik is waarschijnlijk het gevolg van een aantrekkelijke post of advertentie. Het is hartstikke zonde van je tijd en geld als de landingspagina vervolgens niet voldoet aan de verwachtingen van de doelgroep. Hierdoor is de kans groot dat je omzet misloopt.

Waar moet een goede landingspagina aan voldoen?

Hierbij een 5-tal punten waar je bij het optimaliseren van een landingspagina aan moet denken:

1. Zorg voor een zachte landing

  • Zorg dat de inhoud van de landingspagina aansluit op de advertentie

Het belangrijkste aan een landingspagina is dat je voldoet aan de verwachtingen van de doelgroep. Zorg ervoor dat de landingspagina het verlengstuk van je advertentie of bericht is. Adverteer je bijvoorbeeld over een bank die in de aanbieding is, link mensen dan niet door naar een pagina met alle banken die je aanbiedt, maar naar een pagina over die bewuste bank. Dit is het geen wat iemand die op de link klikt van je verwacht. Zo voorkom je dat mensen lang moeten zoeken naar het product en hierdoor afhaken. Wat helaas ook veel gebeurt, is dat er wordt doorgelinkt naar de homepage. Dan moet de bezoeker zelf gaan zoeken naar de juiste pagina en is de kans groot dat hij of zij voortijdig afhaakt.

  • Laat het design van de advertentie en landingspagina overeenkomen

Naast dat de inhoud van je advertentie en je landingspagina overeen moet komen, is het ook belangrijk dat het design op elkaar aansluit. Hierdoor zal de ervaring van de bezoeker verbeterd worden en krijgt diegene ook de zekerheid dat hij of zij zich op de juiste pagina bevindt.

2. Duidelijke call to action

Als het doel is om aanmeldingen voor een nieuwsbrief te genereren, dan is het belangrijk dat dit heel sterk naar voren komt op de landingspagina en dat de bezoeker niet teveel afleidende call to actions op de pagina aantreft. Uiteindelijk wil je een bepaald doel behalen met een landingspagina. De kans op het bereiken van dit doel vergroot je door de bezoeker te leiden naar een uit te voeren actie.

Zorg ervoor dat de call to action er duidelijk uitspringt.

3. Kort en duidelijk 

Laat je bezoekers van je landingspagina niet verdrinken in teveel tekst. Houd het zo kort en bondig mogelijk. Vooral mobiele bezoekers hebben vaak niet veel tijd en navigeren snel door een website. Veel tekst wordt al gauw als saai beschouwd, waardoor bezoekers eerder zullen afhaken.

4. Mobile responsive

Zoals bekend gebruikt vrijwel iedereen internet op zijn of haar smartphone. Social media wordt zelfs bijna alleen maar mobiel gebruikt. Het is dan ook belangrijk om hier sterk rekening mee te houden bij het doorlinken naar een pagina. Zorg ervoor dat pagina goed weergegeven wordt en goed te bedienen is op mobiel. Als dit niet het geval is ga je zeker conversie mislopen.

5. USP's en voordelen

Laat op je landingspagina zien wat de USP’s van je bedrijf zijn en waarom de bezoeker voor jouw bedrijf en/of product moet kiezen Ook is het sterk om terug te laten komen wat het de potentiële klant oplevert om tot koop over te gaan. Als je als bedrijf gunstige levertijden en/of geen verzendkosten hebt, is het krachtig om dit terug te laten komen. Door deze twee elementen sterk terug te laten komen is de kans groot dat je een stukje onzekerheid bij de klant wegneemt.

Retargeting

Je kunt de conversie verhogen door bezoekers -  die je landingspagina eerder bezocht hebben - te retargetten. Waar je deze personen wellicht eerder niet hebt kunnen overtuigen met je landingspagina, is de kans op succes met een verbeterde landingspagina een stuk groter. Retargeting kun je ook toepassen door eerdere bezoekers te triggeren om een aankoop te doen door bijvoorbeeld een kortingscode te communiceren naar deze personen, die ze dan weer verzilveren op de landingspagina.

Conclusie

Als je geen conversie uit je content of advertenties haalt hoeft dit niet altijd aan de inhoud en/of opmaak van de landingspagina te liggen. Het kan ook zijn dat de prijzen van je producten of diensten te hoog zijn, dat ze niet aan de wens van de bezoeker voldoen of dat diegene zich nog in de oriëntatiefase bevindt. Ons advies is om in ieder geval uit te sluiten dat het aan de kwaliteit van de landingspagina ligt. Als je bovenstaande punten aanhoudt bij het op - en instellen van de landingspagina laat je niets aan het toeval over.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >