Conversie-optimalisatie - wat is het en waarom?

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Conversie-optimalisatie - wat is het en waarom?

Een goede website is cruciaal, maar wat maakt een website nu goed? Gebruik de juiste tools, test hypotheses en vertrouw op gezond verstand.



Hoe kun je nagaan of een website / webshop verbeterd kan worden?

Laten we beginnen met de vraag: waarom een website verbeteren?

Je wilt een website of webshop optimaliseren om de volgende redenen:

  • Een website/webshop is nooit af
  • Je haalt meer klanten uit je bezoekers
  • Kleine verbeteringen hebben grote gevolgen

Rekenvoorbeeld bij 2.000 bezoekers per maand, waarbij een nieuwe klant staat voor 500 EUR:

0,8% conversie: 16 klanten = 8.000 EUR omzet
0,9% conversie: 18 klanten = 9.000 EUR omzet

Zonder extra marketingbudget in te hoeven zetten, maar met een beter converterende website, kun je dus ook (blijvend) extra omzet genereren.

1. Gebruiksvriendelijkheid

Wat is usability / conversie optimalisatie?

Als een bezoeker op de website is, bewandelt hij of zij een bepaald pad. Het doel is om de bezoeker te laten converteren en te voorkomen dat de bezoeker de website weer snel verlaat. Conversie is een handeling die je wilt dat een bezoeker uitvoert op een website/webshop. Hoe gebruiksvriendelijker een website is, des te meer conversies er zijn. Met conversie optimalisatie bedoelen we dus het verbeteren van de website met als doel het verhogen van de conversie ratio.

Hoe zorg je voor conversie optimalisatie?

Bij conversie optimalisatie is het (los van technische beperkingen die hieronder belicht worden) van belang dat mogelijke drempels worden weggenomen.

Je haalt de drempels via de volgende manieren weg:

  • Plaats niet teveel informatie
  • Verras mensen niet met hoge verzendkosten op het winkelmandje
  • Zorg dat alle pagina’s snel laden;
  • Zorg dat informatie makkelijk vindbaar is
  • Voorkom dat de bezoeker veel moet doorklikken
  • Zorg voor vertrouwen door middel van quotes, reviews en het tonen van de medewerkers
  • Zorg voor een logische indeling
  • Laat call-to-actions opvallen
  • Vertrouwen toe te voegen (keurmerken, reviews)
  • Overtuigingselementen (bijvoorbeeld met de 6 Cialdini principes waaronder OP=OP)

Hoe weet je nu of een website / webshop drempels bevat?

Er zijn diverse tools maar ook manieren om dit na te gaan. Een snelle manier is om - naast je eigen gezonde verstand te gebruiken - collega's van een andere afdeling dan de marketingafdeling (of een panel van compleet willekeurige mensen samen te stellen) te vragen door de website te scrollen waarbij jze een duidelijke opdracht meekrijgen (laat ze een bepaald product met een bepaalde kleur en prijs bestellen bijvoorbeeld). Een andere manier waardoor je veel sneller meer data binnenkrijgt is het gebruik van Google Analytics en van Hotjar.

Google Analytics

Google Analytics geeft inzicht in de prestatie van o.a. landingspagina’s. Deze tool geeft je informatie over hoe de consument zich over de website beweegt. Daarnaast kom je meer te weten over:

  • Welke browsers en besturingssystemen worden gebruikt?
  • Hoe lang blijft de consument op je pagina?
  • Is het een nieuwe of terugkerende bezoeker?
  • En met behulp van UTM-codes kan je achterhalen vanaf welke bronnen de consument op jouw pagina terecht komt.

Wat is Hotjar?

Hotjar is een conversie optimalisatie tool waarmee je echt inzicht krijgt in bezoekersgedrag. Welke gedragsanalyses kun je maken met Hotjar?

  • Heatmaps (op basis van click, scroll en muisbewegingen)
  • User recordings
  • Conversie funnels
  • Form analysis
  • Feedback polls

  • Twee tips tav Hotjar:

    1. Laat de code van Hotjar niet langer dan nodig online staan. Dit vertraagt je website alleen maar.

    2. Wanneer je de code van Hotjar toevoegt aan een website, breid de cookiemelding en privacy statement dan ook uit en geef aan dat bezoeken anoniem opgenomen kunnen worden ten behoeve van verbeteringen aan de website.

    Hoe test je verbeteringen die je zou willen doorvoeren?

    Zijn er bepaalde hypotheses die je wilt uittesten (ipv een gele bestelbutton een groene button of ipv “gratis thuisbezorgd” wil je “geen verzendkosten” testen) dan is Google Optimize een fijne tool om te gebruiken.

    Deze tool stelt je in staat om verschillende varianten ad random aan bezoekers te tonen en bij voldoende verkeer zal er een winnaar uit de bus komen die je vervolgens echt kunt doorvoeren in de code.

    Wat is Google Optimize?

    Google Optimize is een gratis tool van Google waarmee we eenvoudig verschillende A/B testen kunnen uitvoeren met als doel het conversiepercentage te verbeteren.

    Waarom Google Optimize?

    Met Google Optimize is het mogelijk om wijzigingen door te voeren aan een website, zonder dat de website hier door de webbouwer voor hoeft aangepast te worden.

    Pas als we winnende testen kunnen aantonen bij klanten, hoeven zij pas (grote) investeringen te maken, maar deze zijn dan niet gebaseerd op het onderbuikgevoel, maar keiharde feiten!

    2. Pagina snelheid

    Kom er achter hoe snel je website / webshop laadt, hoe je deze sneller maakt en welke andere kansen er zijn om je website beter te laten presteren!

    a. Google Pagespeed

    b. GT metrix

    3. Mobile friendly test

    Het merendeel van de aankopen gebeurt online. Zorg dat jouw website online daarom net zo fijn navigeert en werkt als de desktop versie. Je kunt dit hier eenvoudig checken.

    Maar ook hier geldt dat het al ontzettend nuttig is om zelf als bezoeker je website te doorlopen.

    4. Toe aan een nieuwe website of nieuwe webshop?


    Omdat wij gemerkt hebben dat veel websites en webshops van onze klanten niet snel zijn, niet gebruiksvriendelijk zijn voor enerzijds onze klant en anderzijds ook niet voor de bezoeker en daarnaast ook nog eens beperkt zijn in opties (iets simpels als een nieuwe pagina toevoegen kost geld, maar ook een contactformulier aanpassen kost geld of de volgorde van de homepagina is niet eenvoudig zelf aan te passen) hebben wij WaaS ontwikkeld.

    WaaS staat voor Website as a Service en hiermee beloven wij state-of-the-art websites, die supersnel zijn en ook supersnel live gezet kunnen worden, gebruiksvriendelijk zijn (werkelijk alles is aan te passen door onze klant zelf) en betaalbaar voor iedereen!

    Meer weten over WaaS? Klik dan hier!

    Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

    Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

    Gratis adviesrapport aanvragen >